2016. február 1., hétfő

Vámos Miklós köszöntése

Képtalálat a következőre: „vámos miklós”

Köszöntjük a 66 éves Vámos Milkóst az alábbi "költeménnyel"  valamint egy exkluzív interjúval, amit még 2015-ben adott.

Költemény:

"Mit nekem a Beatles, én vagyok a Vámos,

Anya csak egy van, éljen a Vámos!"-Fejes Imre főszerkesztő köszöntője



-       Miért, mikor és hogy lett Önből író?



-       Poénosan hangzik, mégis igaz, hogy belőlem sosem lett író, én eleve annak születtem. Sőt, már anyám hasában is írni és olvasni akartam, jeleket adtam, hogy dobjanak be könyvet, papírt, ceruzát, továbbá vezessék be a villanyt, de anyám félreértett, mint azután oly sokszor – azt hitte, rúgkapálok, mint a többi normális gyerek. Mindenesetre már akkor írtam, óvodás koromban, amikor manuálisan persze még nem tudtam írni, történeteket fabrikáltam a fejemben. Elmondtam valamennyi felnőttnek, aki az utamba akadt. Ez nem lett volna baj, te többször, mindig kicsit változtatva rajta. Gondolom, ez volt a korrektúra.

Képtalálat a következőre: „vámos miklós”



-         Mikor jelent meg az első könyve?



-          1972-ben, akkor 20 éves voltam. De már 18 éves koromban elfogadták, csak aztán sebesen visszaküldték, egy politikai hideghullám hatására. Ugyanígy járt akkor Ladányi Mihály, Györe Imre és más gyanús elemek. Rég volt, legokosabb nem emlékezni rá. Az első kötetem címe: Előszó az ábécéhez, groteszk novellákat tartalmazott. Emlékszem, 18 forintba került.



-         Mennyire fontos a mai korban a nyomtatott könyv?



-          Szerintem nagyon. Biztosra veszem, hogy kis hullámvölgy után a nyomtatott könyv fog győzni, csak sokkal korszerűbb technológiával és papíron készül majd.



-         Vajon mennyit változtak a XXI. században az olvasási szokások?



-          Rengeteget. Szerintem ma sokkal többet olvasnak a fiatalok, csak éppen nem könyvet, hanem mást, és ugye a neten, monitoron vagy okos telefonon. Nem baj. Ami sok embernek tetszik, abban van valami. A népet nem lehet leváltani.



-           Mit gondol az e-könyvekről?



-          Van e-olvasóm, főleg utazásra és nyaralásra viszem magammal. Otthon azért az igazi könyveket választom, és nagyon szeretek könyvtárba járni.



-           Idén már a második könyve jelenik meg, tehát van értelme írni!

Képtalálat a következőre: „vámos miklós könyvei”



-          Igaza van, az Ének évada tavasszal jött ki az életműsorozatban, három régebbi kisregény van benne. Augusztusban jelent meg a Beatles és én, és fogódzkodjon: október végén lesz egy harmadik: bárnovellák + FAKCÓK címmel. A bárnovellák 1998-ban megjelentek, a FAKCIÓK-at az elműlt években írtam. A Beatles és én kiadói fölkérésre készült. A címben szereplő zenekar és néhány kortársuk magyarra és főleg énekelhetőre ferdített dalszövegeit tartalmazza, meg a hozzájuk tartozó prózai magyarázatokat. Azért használom a ferdítés szót, mert voltaképpen az eredeti számok ihletésére írtam azoktól gyakran nagyon eltérő, általában humoros dalszövegeket.



-         Miért pont a Beatles?

Képtalálat a következőre: „vámos miklós könyvei” Képtalálat a következőre: „vámos miklós könyvei” 

-          Ifjúkorom legendás zenekara volt, melynek a fele meghalt már, de a számaik népszerűbbek, mint valaha. Meggyőződésem hogy John Lennon és Paul McCartney a huszadik század legfontosabb zeneszerzői közé tartozik, szövegíróként is jelentősek. Majdnem minden számukat ismerem, szeretem, sokat el is tudok gitározni és énekelni, úgy, ahogy, annyira, amennyire-.



-          Mit gondol az Olvasás éjszakájáról?



-          Minden könyvet és irodalmat népszerűsítő rendezvényt szeretek.



-           Gondolom most is ír, mit?

             Egy vastag regényt, Az a címe: Hattyúk dala, kétezer év története, a színhely Pécs és környéke.  Talán jövő karácsonyra megjelenhet, ha nem hagy el a szerencsém. De miért hagyna el? 


Fejes Imre  (és Vámos Miklós)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése